Jdi na obsah Jdi na menu
 


Optimalizace webu pro vyhledávače – SEO Zkratka SEO pochází z anglického Search Engine Optimization, tedy optimalizace pro vyhledávače. Vyhledávače jako Google, Atlas či Seznam využívají postupů, které určují relevanci webu ve vztahu k vyhledávanému výrazu. Hledáte-li například sousloví „optimalizace pro vyhledávače“, vyhledávač najde ve své databázi všechny stránky, které tuto frázi obsahují, a interně si je ohodnotí. Ty, které mají největší hodnotu, poté zobrazuje jako první a ty s menší hodnotou pod nimi.
   Kritéria a postupy, kterými jednotlivé vyhledávače hodnotí stránky, jsou velice složité a liší se vyhledávač od vyhledávače. Například Google používá několik desítek takových kritérií a postupy vyhodnocování průběžně mění a zdokonaluje. Pokud znáte tato kritéria, můžete své internetové stránky upravit tak, aby si s vyhledávači co nejlépe „rozuměly“. Vyhledávače je pak vyhodnotí jako vysoce relevantní a zobrazí je na první stránce. To je podstata optimalizace pro vyhledávače.
  Některé postupy jak na to: Nejprve je potřeba mít správně zadaná klíčová slova, dle kterých se vyhledávače orientují. V adminu eStránek kolonku pro zadání najdeme v nastavení / rozšířené, viz. náhled.                  

Obrazek

Obecně platí, že by klíčová slova měla být jak běžná, dle kterých bude většina lidí web hledat, ale také můžou být i specifická. Platí, že pokud jsou zadána jen běžná slova, jelikož to jinak nejde, tak pak je optimalizace SEO náročnější. Takové bežné slovo bude použito jako klíčové ve velkém množství webů, a dostat tak třeba web s prodeji počítačů na první příčky odkazů při vyhledávání dá mnohem větší úsilí a optimalizace stránek vás může stát v případě, že jí svěříte specializované firmě mnohem více než se běžně cenově pohybuje. Běžné ceny se v základních službách pohybují cca kolem tisíce korun za registraci stránek do padesáti katalogů, dvou tisíc při registraci do sta katalogů, a kolem čtyř tisíc korun za registraci vašeho webu do dvou set katalogů. Dále je pak možné zvolit některé zahraniční katalogy, třeba slovenské a další služby, kde se ceny odvíjí od náročnosti té konkrétní optimalizace stránek. Pokud tedy můžeme použít nějaké klíčové a specifické slovo o kterém předpokládáme že hledající zná a použije, tak čím méně běžné je, tím snadnější optimalizace bude a tím na přednější místa mezi odkazy ve vyhledávačích svůj web dostaneme, mnohdy i s menším počtem registrací v různých katalozích.
Po vložení klíčových slov můžeme začít stránky registrovat do různých katalogů. Některé z nich mají jako podmínku vložení do katalogu umístění jejich odkazu na Vaše stránky. V tom případě je třeba nejdříve vložit odkaz katalogu do vašich stránek, a teprve potom provést registraci do katalogu. Tomu  postupu se také říká budování zpětných odkazů které Vaší stránce také zvedají "Pagerank". Odkazy na některé z těchto katalogů najdete zde .

Pagerank
•  je algoritmus-hodnocení stránky, který se dá nazvat také jako odkazová popularita ( link popularity ) slouží pro ohodnocení důležitosti webových stránek. Algoritmus využívá strukturu hypertextových odkazů jako vzájemné “doporučování" stránek, ne nepodobné hodnocení vědeckých prací podle počtu citací. Na rozdíl od sledování počtu citací ale dovádí tento princip ještě dál: hodnocení stránky se nepočítá z prostého počtu odkazů, které na ni vedou, ale bere se v úvahu i hodnocení odkazujících stránek. Pagerank byl navržen Larry Pagem a Sergeyem Brinem a tvoří základ vyhledávače Google. Hodnoty pageranku se uvádí v rozmezí od 0 do 10.

S-rank ( nebo také seznam-rank ) stránky je veličina, počítaná vyhledávačem seznam.cz která by měla vyjadřovat důležitost každé stránky na českém webu. Počítá se zejména z odkazové sítě algoritmem, který zohledňuje jednak odkazy, které na stránku míří, ale i to, kam ze stránky odkazy vedou. Srank se zobrazuje v hodnotách 0-100.

Pagerank i S rank vašich stránek si můžete zjistit třeba zde . Aby jste však dostali ještě větší obrázek o tom, jak na tom jste, zadejte nějaké klíčové slovo do dvou v ČR asi nejpoužívanějších vyhledávačů, kterými jsou Google a Seznam, a podívejte se, v kolikátém odkazu v pořadí se Váš web objeví. Experti tvrdí, že pokud nejste mezi prvními pěti odkazy, tak je to špatně, jelikož více odkazů průměrný uživatel webu neotevře. Já bych to tak černě neviděl, jelikož si myslím, že člověk, skutečně něco hledající a ne jen s povrchním zájmem dokáže hledat i déle, a pokud se Váš web objeví  na první straně odkazů tak je to hodně dobré, a méně uspokojivé je, pokud je na prvních třech stranách odkazů. To je mé subjektivní množství odkazů, které jsem ochoten otevřít, pokud hledám něco, o co mi skutečně jde. Abych ještě lépe znázornil, o čem je zde řeč, tak jako příklad si můžete do Seznamu a Googlu zadat klíčové slovo "osobnostní růst". Nyní, kdy píšu tento článek se mi objevil v seznamu můj web jako první zobrazovaný odkaz, a v Google jako v pořadí sedmý. Za týden to však může být i díky tomuto návodu jinak :-)

Stránka ve stránce někdy tímto způsobem můžete docílit náhledu stránky, na kterou odkazuje strana hlavní. Vytvoříte to použitím tohoto zdrojového kódu:
<iframe id="tabiframe" src="ADRESA STRÁNKY" width="98%" height="900px"></iframe>
 V tomto kódu můžete ještě upravit velikost okna, ve kterém se bude stránka zobrazovat. Změnou číselné hodnoty % měníte šířku okna. změnou hodnoty px ( pixelů ) měníte výšku okna. Na praktickou ukázku výše popisovaného se můžete podívat zde .

Umístění větších souborů standardně je možné přes webové rozhraní admina eStránek  nahrát soubor do velikosti 5Mb. Pro větší soubory je potřeba v rootu stránek vytvořit přes ftp připojení adresář s názvěm __files__  (složku files s dvěmi podtržítky před a za názvem ) do kterého je možné taktéž přes ftp připojení (nejlépe pomocí programu Total Commander, kde najdete ikonu ftp připojení mezi ostatními v  hlavním okně programu) vložit větší soubory než 5Mb, na které pak vytvoříme odkaz který bude vypadat takto: http://www.název stránek.stranky.cz/archiv/uploaded/název souboru i s příponou. Pro ftp musíte mít  placenou verzi cenového programu. Parametry pro nakonfigurování najdete v menu viz. náhled  níže. Zvětšený obrázek, který se Vám otevře po kliknutí, mám uložen v popisované složce a odkaz na něj má tento tvar:  http://www.seehak.estranky.cz/archiv/uploaded/FTP.jpg
Do této složky můžete uložit Mp3 soubory, pdf dokukenty, videa či cokoliv jiného.                                    
                     pro zvětšení klikněte

Obrazek





strana 4