Jdi na obsah Jdi na menu
 


    Prvním z nich je velice rozšířené dogma, že malá firma funkční systém nepotřebuje. Nicméně kdo tento názor zastává, si zřejmě neuvědomuje že i pět lidí v nezorganizované firmě dokáže potrápit a přidělat více vrásek na čele než třicet zaměstnanců ve firmě s funkčním systémem. V praxi to pak vypadá tak, že zastánci tohoto dogma mají firmy, které jsou mnohdy vytížené na 100% ( typicky s počtem zaměstnanců do deseti ) a mohli by stihnout i více zakázek, ale když se jich člověk zeptá, proč firmu nerozšíří, tak většinou zazní odpověď: " To už jsme zkoušeli a bylo nás patnáct či dvacet ale byla to hrůza, tak jsme se vrátili radši k původnímu stavu. Tento počet lidí se už nesystémově řídit ( bez toho, aby ve firmě vládla totální anarchie ) skutečně nedá. Touto odpovědí si jednatel sám odpovídá na otázku jak v podnikání zvládá lidský faktor a nakolik má zaveden či spíše nezaveden nějaký fukční system ve firmě. 
    Druhou odpovědí bývá, že nejsou lidi se správným přístupem k práci, kteří by chtěli vůbec pracovat, natož kvalitně, na čemž je samozřejmě veliký kus pravdy. Nicméně je potřeba se na věc podívat z více úhlů. Majitelé firem vetšinou konstatují výše popsané, když se však člověk zeptá na názory druhé strany -  zaměstnanců, tak Ti mnohdy tvrdí, že s nimi jejich nadřízení neumí jednat a zacházet. Pravda bude asi někde uprostřed. Není divu, vedení lidí je jedno z největších umění, které se člověk může učit celý život, a Ti kdo jej zvládají se pak mohou dočkat toho, že od třetích osob slyší chválu na svou osobu, kdy někteří z jejich zaměstnanců řekli na jeho adresu něco ve smyslu: "ŠÉF POD KTERÝM PRACUJI JE FORMÁT A MUSÍM ŘÍCT, ŽE PRO NĚJ PRACUJI RÁD"  Přirozená autorita a vliv z toho jen čiší, viďte? Vetšinou mi stačí několik málo minut na návštěvě u takového člověka, abych zjistil, jak se pod ním jeho podřízení cítí. Jak se v jeho přítomnosti cítím já, cítí se většinou i ostatní (i když to nemusí platit vždy, a chování při obch. jednání může být diametrálně odlišné od přístupu k lidem ve firmě).
     Nejčastější praxe u nás, je kombinace těchto dvou způsobů vedení firmy, kdy většina společností má částečně nějaký systém zavedený. Mnohdy  není ani zdaleka natolik dokonalý, aby podnikání nedělalo majiteli zbytečné vrásky na čele a který by umožňoval aby jeho firma využila na 100% svého ziskového potenciálu. Jak jej dosáhnout? Odstranit provozní slepotu, které se nikdo nevyhne, pokud je v řídící funkci déle než pět let (někdy i méně), zjistit rezervy a vše co by se dalo dělat lépe, a na tom zapracovat.
     Během poměrně dlouhé doby, co firmy navštěvuji ( cca od r.2000 ) vidím ve velké většině dvě hlavní oblasti skrývající rezervy. V nedokonalých organizačních systémech firmy, a v osobnostním růstu lidí ve firmě pracujících. Celá léta se u nás většina firem díky relativně snadnějším podmínkám pro podnikání po převratu vzdělávala pouze odbornostně, jelikož bez růstu v odbornosti se udržet krok s vývojem a konkurencí nedá. Bohužel, většina firem v nedávných letech  podcenila interní kvalifikaci v oblastech, o kterých pojednává toto zamyšlení. Největší rezervy bývají  v lidských zdrojích ve firmě. Jsou však zárověň nejvíce přehlížené a je mnoho těch, kteří si ani nedovedou představit, že by díky svému osobnostnímu růstu mohli dělat věci daleko lépe, rychleji, kvalitněji a po všech směrech efektivněji. Právě tito lidé když je navštívím, mají v očích nejvíce otazníků v tom smyslu, jak bych jim prostřednictvím firmy ve které pracuji mohl pomoci ( když oni mají tak krásně zařízené kanceláře, dokonalou počítačovou síť, spoustu dobrých referencí ...)
   Bohužel většina lidí toto zjistí na sklonku svého života, kdy snad každý člověk nejednou konstatuje to známé: "Kdybych měl dnešní přehled, zkušenosti a bylo mi o třicet méně".    

Otázka k zamyšlení nakonec:                            DR. JAROSLAV TAMCHYNA, managing partner ČIF Obrazek          
Proč fungují tak dobře franchízy?
Dokonce tak dobře, že může franchisor (poskytovatel a prodejce franchízy) svým franchisantům (majitelům licencí) po jejím zakoupení zaručit úspěch a přiměřený zisk? 
Ne nadarmo se dávají franchízy za vzor, jako firmy s nejlépe propracovanými systémy vůbec. Byl jsem na přednášce p. Tamchyny, v současnosti asi největšího experta na frenčízy u nás. Bylo zajímavé slyšet o tom, jaké potíže mají franchisoři v ČR s našimi  franchisanty, kteří nechtějí dodržovat pravidla a systémy, které vytvořili a které zaručují ziskovost franchisantům. Něco to o "Té naší povaze české", která si ráda dělá věci po svém (sebe z toho nevyjímám) vypovídá. Více o franchísingu zde a zde.

zpět

Citáty:
 Nikdy nebudeme živi tak dlouho, abychom metodou pokusů a omylů zjistily všechny slepé cesty, které nikam nevedou. Takové zkušenosti jsou převelice drahé a je zbytečné objevovat to, co jiní již za svého života objevili. Cestu k moudrosti je možné si zkrátit.                                                               Neznámý autor

Tím, že se budu radit s moudrým člověkem, mohu jeho znalosti a zkušenosti přidat ke svým vlastním a významně tak umocnit svůj úspěch. Andy  Andrews
 
Když se někdo ubírá po špatné cestě, nepotřebuje motivaci, která by ho zrychlila. Potřebuje vzdělání, které by ho natočilo správným směrem. Jim Rohn

Dokonalé firmy nevěří v dokonalost - jen v neustálé zlepšování a v neustálou změnu. Thomas J. Peters

Ukažte mi systém odměňování jakékoli společnosti a já vám řeknu, jak se chovají její lidé.
Chuck Ames

Zásadou mého podnikání jest učinit ze svých zaměstnanců kapitalisty. Tomáš Baťa

Jedním z nejdůležitějších důvodů, proč lidé nemohou mít úspěch, je jejich neschopnost vyjít s ostatními lidmi. Joseph Murphy

Lidé zapomenou, co jste řekli. Lidé zapomenou, co jste udělali, ale lidé nikdy nezapomenou, jaký jste v nich vzbudili pocit. neznámý autor

Podobná témata:
Proč osobnostní růst?
Dotace EU na vzdělávání 
Dotace poradenství Sancho Panza s.r.o.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář