• Mé dílo nemůže zaniknout a nezanikne. Tyto budovy - možná. Budovy, komíny, stroje - to jsou jen hromady cihel a starého železa. Ale můj systém zůstane k užitku všem, kteří přijdou po nás. Není nad originál. Technické detaily se ztratí a zapomenou, technologie se přežijí, lidé se změní, ale hodnoty úspěšného podnikání jsou trvalé, přežívají a nikdy nezaniknou.
•
Rozhodnul jsem se vybudovat vlastní systém, který jak doufám, prospěje
lidstvu. Tento systém se jmenuje
"příklad". Jen
velký člověk může použít metodu příkladu s úspěchem. Lidé malí, bez
vize, bez mravních hodnot, bez charakteru, bez hlubokých znalostí a
schopností by neměli jít příkladem. Nebojte se velkých lidí, ti vám
neublíží, ale budou vždy tvůrčím příkladem a motivací. Bojte se lidí
malých, ať sedí jakkoli vysoko ...
Není to tak dlouho, co jsem na jiné stránce psal o vůdcovském způsobu vedení, založeném na vlastním příkladu. Jak vidno z citace výše, i tento způsob vedení kniha obsahuje.
• O vůdci platí biblické pravidlo: "Kdokoliv chtěl by nejvyšším býti mezi vámi, ten budiž služebníkem vaším".
Vedení službou, služba zaměstnancům,
zákazníkům a služba veřejnosti jsou vyjádřením principu
vůdce-služebníka a vedení službou. Dnešní, moderní americké servant leadership
se tedy již ve 30. letech stalo samozřejmostí baťovců. Ti, kteří ve
službě druhým nevidí ponížení, ale vyšší poslání a dar vůdcovství, se
nikdy nemohou stát přisluhovači a lokaji. Ti, kteří službou druhým
pohrdají, jsou lokajové, nejsou vůdci.
• Strach je nepřítelem života a díla zbudovaná na strachu život poškozují.Díla užitečná rostou z důvěry.
Neužívejte strachu jako nástroje ve svém podniku, vůči svým
zaměstnancům či ve svém životě.Vůdce je svými zaměstnanci následován
dobrovolně a svobodně, ne pod tíhou strachu. V zemích, kde převládá
strach a nedůvěra, vládne nízká produktivita a neexistuje spolupráce.
Ustrašení lidé nejsou ani dobrými zaměstnanci, ani občany. Tím spíše ne
dobrými partnery.
•
Při své práci neměl jsem na mysli vybudování závodu, ale lidí. Hlavní
úlohou organizátora je, aby vytvořil morální psychologickou základnu,
na níž by se jeho spolupracovníci mohli zdárně rozvíjet.
Úspěšný
podnik je založen na (správných) vztazích a postojích k práci, ke
spolupracovníkům a k zákazníkům. Příkazová hierarchie, administrativní
přístupy a byrokracie řídí papíry, ne lidi. "Systémy" řízení papírem
lidské vztahy nebudují ale ničí. Námezdní zaměstnanec podniku
nevybuduje nic. Musí se stát spolupracovníkem, spoluúčastníkem,
spoluvlastníkem a spolupodnikatelem - čtyři typy vztahů ve velkém
podniku jakékoli velikosti.
•
Malou výrobu je možno řídit s malými lidmi. Velkou výrobu mohou vést
pouze velcí lidé. Lidé, kteří jsou velcí povahou, vůlí a vědomostmi.
Nejlépe fungující podniky v ČR kolem roku 2005 jsou stále
většinou vlastněny a řízeny zahraničními mozky. Za Bati tomu bylo právě
naopak. České manažery, obzvláště baťovce, lanařily podniky z celého
světa. (poznámka autora knihy).
•
Za odpovědnost a riziko je možno platit nejvyšší mzdu, za svalovou
práci nejmenší. Žádný člověk nemůže vykonat za den více fyzické práce
nežli za 3 Kč, kolik stojí 3 kW elektrické energie, protože mnohá
fyzická práce může být nahrazena strojem.
Za prosté fyzické dření nelze očekávat vysokou mzdu, obzvláště
ne u Baťů. Fyzická práce přestává být hlavní složkou efektivní lidské
práce. Platí se za nápady a jejich realizaci, za odpovědnost a riziko,
platí se za práci duševní.
• Duševní práce může vykonat jediný člověk za den i za miliˇony korun a tato práce nemůže být vykonána strojem.
Nezaměstnanost a úpadek mají své kořeny vždy v nedostatku
duševní práce, v nedostatku znalostí a v odlivu mozků. Myšlenky a
nápady přitahují kapitál, ne naopak. Mozky, ne ruce jsou
nejdůležitějším lidským kapitálem. K čemu jsou "zlaté české ručičky",
když realizují jen strategické myšlení druhých? "Zlaté české hlavičky"
- to by bylo něco!
• Někteří američtí podnikatelé dali své závody do služeb veřejnosti (public Service).
Položili prospěch svého zákaznictva a dělnictva na přední místo.
Získali srdce všech zaměstnanců i zákazníků, a od té doby předbíhají se
dělníci se zákazníky, aby i oni sloužili závodu, který si vytkl za cíl
sloužit jim.
Zákazníci a zaměstnanci jsou u Bati vždy na prvním místě, ne tak
pasivní absentní akcionáři, kteří podniku nepřispěli ani znalostmi, ani
prací, ale jen penězi, a často ani ne svými. V Baťových podnicích
dostávají dělníci nejvyšší mzdy, zákazníci dokonalé výrobky za nejnižší
ceny a závody denně rostou a rozšiřují se. Fordova služba veřejnosti se
pro Baťu stala nejvyšším poslání podniku i podnikatele. Henry Ford byl
Baťovým vzorem.
•
Metař ví o čištění dílny více než vrchní vedoucí výroby a více nežli
vrchní ředitel. Metaři mne mohou více poučit o tom, co je potřeba
zařídit k udržení čistoty podniku, nežli všichni ředitelé a úředníci
dohromady.
Znalost práce spočívá v tom, kdo ji vykonává a kde je
vykonávána, ne někde na vrcholku piramidy. Totéž platí pro znalosti
manažerů či ředitelů. Ředitel se může (a musí) učit od všech, od
ředitele však jen někteří.
Jakoukoli cestu by měl člověk podniknout s partnerem srovnatelné mysli nebo s někým lepším a dokonalejším v myšlení i znalostech. Naopak je vždy lépe cestovat sám, než se vydat na cestu s pošetilcem. Člověk, který se obklopuje lidmi menších myslí a hodnot, je pošetilec. Prostý člověk, který se dokáže obklopit lidmi lepšími než on sám, je císařem znalostí a vědění, a jeho cesta bude nejen úspěšná, ale i radostná a naplňující.
Výčet Baťových úspěchů a aktivit v pokračování zde